Landkrabber – 5 dage på Kos

Torsdag d. 22. juni
Efter en super downwindtur fra Kalymnos, ankom vi til Kos Marina. Stort velorganiseret sted med alt til sejlerlivet: Reservedele, Marineshop, flere restauranter, vaskeri og lækre badefaciliteter.
Kos havde flere formål. Først og fremmest et par dage for os selv, motion samt den sædvanlige klargøring til Leg 5.
Vores nye venner fra Schweiz, Lilly og Fred, havde skrevet til os dagen før om en sundowner/middagsaftale og de vinkede til os fra deres Katamaran, da vi sejlede ind i havnen. Så føler man sig velkommen. Senere var de forbi på deres cykler og forklarede aftenens arrangement:

• Mødes i receptionen klokken 18
  • I lejebil til Zea, hvor en idyllisk lille by, er det bedste sundowner sted
  • Videre til en tagrestaurant med udsigt til og Himmel oh Hav, der serverer traditionel græsk mad i god kvalitet

Det blev en super hyggelig aften. De er virkelig nemme at grine sammen med. Perfekt.
Deres katamaran skulle blive i marinaen til september, de skulle hjem dagen efter, til arbejde og sommer i Schweiz.

Fredag d. 23. juni
Vi tog cyklerne ind til Kos by for at daske lidt rundt. Det var hyggeligt men byen er fyldt op med turistrestauranter og butikker med præcis samme kedelige udvalg, som overalt i grækenland. Turen ind til byen foregår af en dobbeltrettet cykelsti med rød asfalt. Det myldre med cyklende turister og Kos by har samme problem som København: hvor skal man stille sin cykel? Det er super at se, men både cyklende og gående turister er uvante med cocktailen – og begge lever et farligt liv på den røde asfalt til cyklerne, som er fuld af gående.

Fred havde lejebilen endnu og havde lovet at hjælpe med, at finde en tømmerhandel. Det blev en sjov oplevelse. Langt inde i oplandet til Kos lå en undseelig bygning. Den husede “alt i træ” men indendørs med kun et enkelt lille skilt udenfor.
Et stund 250x50x4000. 20€ skåret i to stykker – et kort og et langt. Tømmermanden fik det korte og viste os så over til en snedker, der kunne høvle brædder. Han var svær at finde og den endte med, at han viste os vej på sin knallert, til en tilsyneladende forladt fabrik. Den viste sig at huse et komplet maskinsnedkeri, men en nærmest nøgen snedker i shorts, dækket af høvlspåner og savsmuld. Det tog ham 7 minutter at få den 5 gange en afretter høvl og den var glat og fin. Pris: nul €. En 5’er til kaffekassen blev også afslået.
Dagen sluttede med at vi tog afsked med Lilly og Fred til solnedgangen på deres fordæk.

Lørdag d. 24. juni
Næste formiddag hentede vi så den nye watermufler til erstatning for den smeltede. 450€ – suk. Det var varm cykeltur på 10 km i middagsheden, men hjem kom den.
På vejen hjem besøgte vi en lokal Isenkramstore, der fik vi for 11€ en masse dele der skulle bruges til at forvandle planken til en landgangsbro.
Vi fik monteret den nye Watermufler og fik de sidste dele til monteringen inden de lukkede klokken 14. Det gik smertefrit med monteringen, så der blev plads til en strandtur på cykel til en nærliggende strandbar. Et par timer i solen gjorde godt.
Hjemme igen fik vi repareret og ekstrasyet lynlåsene i sprayhooden. Solen havde opløst trådene. Mens Gitte baksede med stoffet fik jeg sat snore og slange på landgangsbroen. Begge dele lykkedes godt.

Søndag d. 25. juni
Dagen efter stod den på cykeltur til en lækker strand 18km væk, Marmari Beach. Solstole og Parasol – Hvidt sand og Blåt vand – en kildevand og en salat på en strandbar og 5 timers læsning og badning. Herligt, og flot tur hjem langs vandet hjem i den lune sommeraften. Restemad og tidligt i seng.

Mandag d. 26. juni
Sidste rengøring og velkommen til Anne og Alex – Leg 5 er igang. Se dagens indlæg her.

Kos er en moderne havn, hvorfra en kæmpe industri af bådudlejning foregår. Havnen var lækker med gode badefaciliteter, men det kostede også 50 euro pr. dag.
Utrolig hyggelig have på toppen af Zea.
Fra venstre: Lilly, Lasse og Fred
Kos leverer fantastiske solnedgange, i aften så vi den i den smukkeste have med de skønneste blomster og det mest farverige interiør.
Vi ligger perfekt i Kos Marina, der er stille og roligt og plads til alle vores gøremål.
Her kommer Lasse med vores nye landgangsbro, den skal erstatte den lidt mere bøvlede klapsammen landgangsbro vi har.
Landgangsbroen skal påmonteres liner, så den kan fastgøres – den skulle nødig falde i vandet. I mens laver jeg reparationer på vores sprayhood.
Lasse, Fred; Lilly og Gitte – Hyggelig selfie 🙂 meget ærgerligt at vi ikke skal møde dem igen.
Selvom vi havde fået repereret kølervandtanlken, så turde vi ikke lade det være den permanente løsning. Lasse bestilte derfor en ny til Kos, og vi hentede den på cyklen med et stykke tov, der blev lavet til remme som en rygsæk. Nemt at cykle med 🙂
Marmari Beach var en skøn sandstrand, hvor vi slappede af efter 18 km cykeltur, velvidende at vi skulle tilbage igen. Det blev til 37 km i pedalerne den dag 🙂
Selvom det nye crew påmønstrede, så blev der alligevel tid til en cykeltur og en dukkert 🙂