Et hul i jorden var løsningen

Som en del af årets service, nåede vi så til propellen, MaxProp Feathering – hvilket betyder, at den vender bladene 180 grader når man sejler henholdsvis forlæns eller baglæns og giver samme effektivitet begge veje. Det er lavet sindrigt og meget mekanisk, så stigningen kan stilles efter bådtype og motor.

Propellen blev pillet fra hinanden og mærket op. Spiros gjorde os opmærksom på, at der var 3-4mm slup i bagereste stævnrørsleje, og at det var udskiftningsmodent, hvilket udløste en hel kæde af planlægning, fordi:

Efter at propellen var taget af med en kæmpe aftrækker, ville lejet ikke ud, uden at akslen blev taget ud først, og den kan ikke komme forbi roret som så også skal af, eller så langt ned at akslen kan skubbes forbi roret, når det står skråt.

Da roret står 5cm over jorden, skal der graves et hul – Ikke nemt når man står på klippegrund med opfyld af store sten og hårdtpakket grus. Yderligere skal rorsystemet til de to rat og selvstyren tages af og kalibreres igen 😕

“Nul hul” betyder, at båden skal løftes og hænge i kranen mens reperationen gennemføres, derudover skal båden bundmales senest 2 dage før, så stropperne ikke skraber malingen af. Samlet rykker det planen 3 dage fremad, og samtidig med er der en værftsejer med et noget plaget ansigtsudtryk, som kigger på hvordan han får flyttet de 20 både, der står i vejen for, at Blue Dot kan køres på trailer over til kranen.

Vi havde faktisk alle aftaler om flytning på plads, og vi havde også lavet vores plan, så det hele kunne nås – hvis vejret holdt sig godt, reservedelene kunne skaffes.

Men så kom Spyro med et par skovle, en hakke og sin bror. Han havde sat sig for at hakke et hul på ca. 60 cm under roret, og derefter vippe roret for at få akslen og stævnrøret ud. De hakkede, gravede og svedte, men missionen lykkedes, selv om det nærmest var klippe, de hakkede hullet ud i.

Så nu skal vi først flyttes på næste lørdag 👍🏻 Og så har vi også lige sparet en del penge – så tak Spyro for din stædighed😄

Efter at hullet var gravet, skulle roret vippes. Det vejede godt til og krævede 3 mand.
Det lykkedes at få gravet hulle og få taget aksen ud – helt utroligt at det lykkedes 😄
Sideløbende med graverierne under båden, kom Gitte et stykke videre med bimitoppens forlængelse.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *