Sightseeing på Telascica og Fort Grpascak
Vi havde besluttet os for en sightseeingdag. Tidligt flyttede vi båden 1/2 sømil til bugten Uvala Mir. Her kunne vi sejle med eco dot i land og gå godt 1/2 km til en stor saltvandssø, hvor vi kunne bade. Det var dagens plan. Hjemmesmurte sandwich, vand og badetøj i rygsækken.
Lasse og jeg sejlede ind til kajen for at tjekke stedet ud og for at undersøge, om vi kunne komme af med vores skrald, på et par dage havde vi genereret pænt meget affald – det var heldigvis muligt.
En lille mand kom farende og tilbød os en køretur til toppen af udsigtspunkt ca. 160 meter oppe hvor Fort Grpascak lå. 50€ for 6 personer og ville vi blive hentet i en dingy ved båden. Den hoppede vi på og blev hentet klokken 10.

Det var en fantastisk oplevelse og kan anbefales, turen kan tages som en hiking, men det var vi ikke klar til.

Udsigten var vidunderlig smuk. Mod vest lå Italien 65 sømil væk, det eneste vi kunne se, var det smukke blå Adriaterhav. Med et kig ned tornede de 160 meter lodrette klippevægge sig op ad vandet, der var yderligere 60 meter lodret ned i vandet.

Da vi kom retur, hentede vi eco dot og rygsække til turen, og gik den korte tur til saltvandssøen. Det blev ikke en anbefalelsesværdig tur.

Mellem 11 og 15 vrimlede det med turister, som alle var ankommet med kæmpe turbåde. Det endte med, at vi gik i en folkevandring mod en sø, der var meget uklar og svær at komme ud i.
Vi tilbragte alligevel et par timer der med at bade og spise vores mad, men det var ikke noget, vi sagde “Wauuu” til.

Tilbage på båden kunne vi se, at turbådene langsomt fortrak sig, samtidig med at lejebådene med nye besætninger kom til, og alle bøjer blev optaget. En besætning fra Roskilde kom forbi og sagde hej – så hyggeligt.
Vi har ikke set andre både med dansk flag, så danskere er meget opmærksomme på os og siger hej, også selvom det er fra land.
Besætningen på Blue Dot var trætte, så det blev en kort aften for alle.
Log
Distance: 1,6 km


