For sejl fra Rab til Preko på øen Ugljan

Vi fik vejrvinduet som håbet på, og som vi havde planlagt at gå efter. Vækkeuret tingede 6.30, og et tjek på vejrudsigten og et kig ud gennem lugen viste med al tydelighed, at der var en kæmpe regnbyge med kraftig vind henover os. Efter den ville vi sejle. Vindstille i havnen kl.7.15, hvor vi sejlede ud.

Som ventet var vinden stadig i syd omkring 6 ms. Vi satte fuld kraft på motoren 2000 omdr. 6 knob. 

Vi ville prøve at undgå den næste kæmpe thunderstorm, der fulgte efter os. Vi gjorde klar til uvejr, satte livliner og ryddede cockpittet for hygge.

Heldigvis lykkedes det os at sejle fra den, men vi kunne se at flere sorte skyer pludselig opstod. 

Efter et par timers sejlads vendte vinden i vest og steg til omkring 10 ms. Vi sejlede stadig for motor ude på det åbne stykke, idet vejrsituationen stadig var for ustabil til sejl.

Temperaturen faldt til 23 grader, og bølgerne voksede, der kom skumtoppe på. Mellem øerne gav det mere ro på. Vi sejlede stadig for motor næsten 8 knob, vi havde travlt med at komme videre, der var lovet flere thunderstorms, i det område vi kom fra, derfor syd på i en fart.

Ved 11-tiden kom opklaringen og den fordelagtige vind. Vi satte forsejlet og susede derudaf. 10,5 ms og på et tidspunkt rundede vi 9 knob. 

Da vi sejlede forbi Vir, skinnede solen og skyerne havde trukket sig tilbage og lå over Velebit bjergene.

Der var lidt gynggang i takt med at vinden faldt, og bølgerne forblev store. Bortset fra det blev det til en en 8 timers dejlig sejlads på 46 sømil, det meste af vejen med forsejlet oppe. 

Indsejlingen til Preko havn var smuk men smal, det krævede noget af kaptajnen at bakke ind på en forholdsvis smal plads med lidt råderum og med sidevind i 8 ms. Det gik godt i første hug. Vi fik ros af nabobåden, som havde set det hele fra cafeéen på den anden side i havnen.

En vigtig deadline blev klaret, vi er fremme og klar til at tage i mod familien i morgen formiddag. Vi havde tid til lige at smutte ind til byen og spise en stor is og kigge på butikker og restauranterne. Skyerne hang tungt, der var ingen tvivl om at regn og torden var på vej.

I aften var der lovet thunderstorm, men det ser heldigvis ud til, at vejret stabiliserer sig de næste 2-3 uger, og at de ekstreme høje temperaturer istedet bliver moderate.

#TheViewFromMyBeedroomWindow

Log

Log: 99 Trip: 99 Motortimer: 99