Den kroatiske skærgård – Kornat – er et besøg værd
Kornat er en nationalpark og udgør en masse små klippe øer, absolut en Must see! Historien er at da Gud i sin tid lavede jorden havde an en håndfuld sten tilbage, dem kastede han over skulderen. Da han kiggede sig tilbage synes han det så meget godt ud – det er Kornat.
Man skal dog huske at købe en billet inden man sejler ind, den koster 300kr, har man ingen billet koster det 600kr, for det er helt sikkert at man blivet kontrolleret, så køb den inden. Billetten kan bl.a.købes i Zukusan, men det vidste vi ikke, da vi var der. Vi købte billetten i ACI Marinaen i Zut Luka.
Øerne kan kun tilgås med båd, enten egen båd eller med en af de mange turistbåde.
Kornat er råt og ubeboet med runde golde bjerge men meget smukt. Her sejler man rundt i mellem øerne. Ind imellem er der små bugter hvor man kan ankre op eller lægge sig ved en af de mange restaurant-bøjer. Vi valgte en af de mange golde øer Ravni Sakan i den vestvendte bugt, her fik vi en bøje der tilhørte restauranten der lå i bugten. Vejret var formidabelt og vi fik en dukkert og kunne se på en meget smuk solnedgang. En lille mand kom sejlende med menukortet og efter solnbedgangne, sejlede vi ind til restauranten med Rubbet Dot, og nød en god middag under et kæmpe fyrtræ. Dagen efter sejlede vi videre ud af Kornat og længere syd på.





