Hjem til Danmark 🇩🇰

kl.12.28 landede vi i DK – 21 timers flyvning og 3 timers pause i Dubai. Hele vores rejse har varet 590 dage og indeholdt så mange vilde oplevelser, at det er svært at holde styr på – havde det ikke været for Bluedot.dk 👍🏻

Vi rejste fra 25 grader og sommer ☀ og kom hjem til 1 grad, overskyet og vinter ❄ men trods vejret er følelsen af at være tilbage rigtig god 👍🏻

Velkommen hjem Lasse & Gitte – siger vi til os selv 😄 Et nyt kapitel i vores rejse begynder. Vi skal etablere os igen, finde job, ny bolig og have gang i en ny hverdag 👍🏻 vi glæder os til at prøve det.

Vi startede med at tage fra Kastrup lufthavn til Næstved med toget, for at hente vores bil  – nu håber vi bare, at det er muligt for os, at komme os over 10 timers tidsforskel inden for en rimelig tidshorisont. Ellers glæder vi os til at gense vores dejlige familie og vores skønne venner 😄👍🏻 Helt specielt er vi blevet mormor og morfar, så det bliver helt fantastisk at lære lille smukke Isabella på 9 måneder at kende ❤

Tilsidst en stor tak til jer som har fulgt os her på bluedot.dk 👍🏻 det har været en god motivation og rigtig hyggeligt 😄

Det er helt ok at være tilbage igen – trods kulden 🇩🇰👍🏻

Se en dejlig velkomst vi fik af min mor, da vi hentede postkassenøglerne ❤

Udgivet i Fra dag til dag | 4 kommentarer

Sidste dag i Sydney og i vores 590 dages ferie

Da vi tog afsted 12. Juli 2016, var det svært at forestille sig dagen idag. Vi havde planer dengang, som blev ændret undervejs. Det er svært at forudse, hvad der skal ske så langt ud i fremtiden. Vi vidste, at vores planer holdt, til vi lavede nogle nye. Det har været 590 utrolige dage med masser masser af oplevelser, og masser af ændringer i planer undervejs.

I dag skulle vi først til lufthavnen kl. 19.15, så vi havde hele dagen… Næsten – vi skulle jo også lige pakke. Men der blev alligevel tid til både en frokost i “Surry Hills” og en strandtur på Coogee Beach.

Turen til lufthavnen og flyveturen gik uden problemer – og til tiden 👍🏻

Vi tog lige en morgendukkert på taget, inden vi gik i gang med at pakke.

I Surry Hills fandt vi dette hyggelige sted og spiste en frokost.

Coogee Beach var en skøn strand med fint fint sand. Bølgerne var meget meget vilde og helt anderledes end vi havde set før. De rejste sig meget tæt på land og knækkede meget hurtigt. Det var umuligt at surfe på den og farligt at bade i. Kort tid efter vi kom, lukkede livvagterne stranden.

Livvagterne kørte frem og tilbage på stranden for at kalde de badende op af vandet, vi måtte ikke engang soppe, så heftige heftige var både bølger og den udadgående strøm.

Bondi Beach og Sydney Tower Eye skywalk på samme dag

I dag ville vi bare på stranden 😎😎 og det skulle selvfølgelig være Bondi Beach 👍🏻 den populæreste surfbeach nær Sydney. Vi tog bus 373 til Bondi Beach.

Efter en vild dukkert med store bølger, hvor vi blev kastet rundt, besluttede vi os for at gå “Coastal walk” fra Bondi Beach til Coogee Beach, en smuk tur langs kysten. Det var flot solskin og stille vejr, men der var kæmpe bølger. Cyklonen på Tonga spøgte stadig, og bølgerne var vilde.

Vi tilbragte det meste af dagen ved vandet. Når bølgerne blev for vilde, var det muligt at bade i en Rockpool. En Rockpool er et svønnebassin, ofte ret stort, vandet i poolen er havvand, og vandet bliver skiftet konstant, idet bølgerne fra havet slår indover bassinet. Vi tog en dukkert på vejen i en Rockpool – mega grineren 😂

Vi var tilbage på hotellet ved 17.30-tiden og alle rede klokken 19.00 skulle vi være ved Sydney Tower Eye, Sydneys højeste bygning på 309 meter.

Vi havde købt en tur “Skywalk”, dvs. vi skulle ud og gå i det fri oppe i tårnet, på den platform der lå over observation deck, den platform hvor de fleste turister kom. Turen jer var en guided tur med max 15 personer. Vi fik 3 kvarter udenfor hvor vi kunne kigge ud over Sydney. Vi havde valgt turen klokken 20, for at se mørket tage til og lysene få magt over Sydney. Kæmpe oplevelse og en god træning for højdeskrækken.

Da vi kom ned på jorden igen, spiste vi feriens sidste middag i Darling Harbour 😄

Vi vidste, at vi skulle i det høje tårn i aften 🙃 Men det var først kl.20.00, så vi havde god tid til strandtur 😎 Bondi badeby var meget kulørt og meget dyr.

Vejret så lidt uldent ud, da vi kom. Men det klarede op, og vi fik fantastisk bade vejr. Vi fik nogle gode og vilde rutcheture i de store bølger.

Sandet var fantastisk og bølgerne ligeså, det var en meget lækker strand, vi kan godt forstå, at den er så populær.

En god streetsalat til 15$ (75kr) 🤑 Men den smagte godt 👍🏻 efter frokost gik vi “Coastal walk” lidt oppefra var der et fantastisk godt udkig over flotte Bondi Beach.

Hele vejen langs ruten gik vi ved vandet og klipperne. Endvidere kom vi forbi den ene strand efter den anden, alle med samme fine sand.

Det blev til 6 km og et par dukkerter.

Billederne er taget fra Sydney Tower Observation deck. Vi måtte ikke have kamera med ud på skywalk. Det var noget helt andet at se udsigten uden glas for. Vi kunne høre storbyen ganske tydeligt 😄

Darling Habour var helt klar flottest om aftenen med al lyset. Om dagen var området meget rodet i forhold til den orden Australierne ellers har.

Wauuuu… for en dag i Sydney Operahouse

Dagen var dedikeret til operaen – “once in a lifetime”oplevelse, så vi havde taget hele pakken 😄

Kl.16-17 guided rundtur i operaen
Kl.17.30 teatermiddag i Opera baren
Kl.19.30-22.30 Carmen i Joan Sutherland salen

Wauuu… det var den bedste oplevelse, og den bedste afslutning på vores 590 dages ferie 👍🏻 ovenikøbet var der fyrværkeri, da vi kom ud af teateret 👍🏻 fantastisk 👍🏻 kunne ikke være bedre – vi var fyldt til renden af en super dag 😄

Dagen startede med en morgendukkert på tager, morgenmad hos Noms og så vidste vi jo, at vi havde to billetter til senere, hvor vi skulle være friske og klar.

Queen Victoria Building lå i kort gåafstand fra vores hotel og var et must see 😄 det passede os fint bare at daske lidt rund i dag. Stedet et et eksklusivt shopping center med små hyggelige og fine caféer.

Darling Harbour her flagede de for det kinesiske nytår og den kinesiske festival der er der p.t.

Vejret klarede op og blev rigtig flot ☀ Der er hunde overalt i Sydney p.t. de fejrer kinesernes nytår, som er hundens år. Så de holder en festival for deres venner – som de siger. Det er en af forklaringerne på hvorfor vi har set kinesere over alt, som i over alt. Kineserne var en helt speciel væremåde meget anderledes end vores. De er meget svære at komme i kontakt med, men det kan skyldes en sprogbarriere.

Arkitekturen er helt fantastisk også indefra 😄 så mange fantastiske vinkler, så meget er der tænkt over – fremragende Jørn Utzon 👍🏻

Flotte detaljer og linier der kun kan ses ved en guided tur 😄👍🏻 vi fik også hele den fantastiske historie om byggeprocessen – noget sørgelig, idet Jørn aldrig så det færdige resultat. Teater dinner; en god velsmagende bøf med grønt og et glad hvidvin – så var vi klar til Carmen.

Vi sad fantastisk 13 række midtfor 👍🏻 3 timer med Carmen – vi var klar 👍🏻 der er ca 2000 forestillinger om året i dette fantastiske hus 😲

Fyldt op af en total god oplevelse nød vi den stille aften med en rød London Bridge, operaen flot oplyst og Circular Quay’s skyline – forrygende 😄

Skøn hel dag i Sydney

Vi kom lidt sent ud af døren. Hyggelig morgen med Kaffe på sengen og en god dukkert i poolen på 9. Sal, det gælder om at nyde ferien 😄

Vi spiste brunch på “Noms” en lille hyggelig café, hvor vi kunne sidde ude og kigge på trafikken.

Med fyldte maver gik vi ad Gouldsburg Street mod Oxford Street for at snuse til miljøet her. Vi ville meget gerne tilbage til Circular Quay og “The Rocks”, lige ved Sydney Bridge. Så vi tog toget fra Bondi Junction til Town Hall, her fik vi forvildet os ud af en emergency exit, og kunne ikke komme ind igen – vild forvirring, men med hjælp fra det rare personale lykkedes det os at komme ind igen og finde spor 6 til Circular Quay.

Vi gik hen til Sydney Bridge og gik under broen – fantastisk bygningsværk der er åbnede i 1938. Vi fandt en lille café, hvor vi kunne sidde ude og kigge på broen 👍🏻

Det endte med at vi gik op på broen, dog kun halvvejs så vi stod midt i spændet og kiggede over på operaen.

Herefter gik tilbage til Circular Quay, og tog bussen tilbage til hotellet for at slappe lidt af inden aftensmad i China Town.

Det smådryppede, og vi kom for sent ud af døren, så der var ikke meget at vælge i mellem. Vi fandt dog en kinesisk fiskerestaurant, hvor vi fik
“Fried prawns salt and peber”, forårsruller og Dim Sun – så er det prøvet 👍🏻

Da vi kom tilbage til hotellet, tog vi dukkert i udendørspoolen på 9. Sal, og så smuttede vi på hovedet i seng 😴😴

Det havde været en god dag, hvor vi blev opslugt af byen og følte byens nerve, vi havde ikke travlt men havde bare tid til at være 😄👍🏻 Sydney er bare en fantastisk by.

Noms lå på Goulburn Street tæt på hotellet. Der var gang i den her, mange mennesker der kom og købte en “To Go”

På Oxford Street var der masser af små listige butikker og masser af secondhand. Halvvejs tog vi bussen til Bondi Junctio og gik i Westfield shopping mall, vi var heldige at finde et par fede støvler til Lasse 👍🏻

Sydney Opera billeder fra “The Rocks” så et det også på plads 👍🏻 turisterne hjalp hinanden med at tage billeder 😄 hvorfor man skal stå sådan med armene, vides ikke, alle gjorde det – så gjorde vi det også 😂

Det er vildt at stå under denne tunge jernbro fra 1938. Sydney Bridge er længste enkelt spanbro.

Detaljer og udsigt fra midten af Sydney Bridge og “The Rocks”.

Sydney er kontrasternes by, og vi blev ved med at være imponerede over den vilde blanding af moderne og gammelt, der lå i en forvirring i mellem hinanden.

Sidste stop Sydney

Vi startede dagen med en tro på en god solopgang i havet, det er jo ikke hver dag, vi har haft mulighed for det her i Austalien, så vækkeuret ringede tidligt. Vi gik til Narrabeen head, men allerede på vejen vidste vi, at det ikke blev til noget. Men det var en skøn morgen – så pyt 😄

Det tog os 2 1/2 time at pakke vores ting sammen. Vi havde solgt det meste til et polsk/canadisk par, som vi havde mødt. På vejen ud af Lakeside Holiday Park fandt vi et par piger, som købte det sidste board.

Kl.10 var vi på vej til Sydney 👍🏻 Vores plan var, at køre bagagen til hotellet inden vi afleverede Gardinbussen. Det viste sig at være en rigtig god plan 👍🏻 vi efterlod bagagen på Vibe Hotel i Gouldburn street – i hjertet af Sydney.

Turen fra Narrabeen Beach og ind til Sydney var travl, men vi havde heldigvis ikke travlt, så vi tog et par runder over Sydney Bridge, og sad begge med både åben mund og øjne… Det var fedt. Sydneys skyline tårnede sig op, og bilerne drønede afsted, der var mennesker over alt – vi var vist kommet til storbyen, og vi glædede os til at indtage den.

Ingen synlig solopgang, men udsigten fejlede ikke noget. Narrabeen Beach var kæmpe stor, og bag ved var der små søer, som der var mere tilgængelige at bade i, og det var der mange der gjorde især børnefamilierne.

Pakkekaos… Men det tog nu kun et par timer at fikse det 😅

Sydney Bridge og skyline på vejen ind til hotellet, der lå på hjørnet af Gouldburne street og Elizabeth Street.

Tog og busser benyttede vi os meget af – her er en af vores ynglings stationer opkaldt efter vores søn 😉

Afsted til Manley fra Circular Quay. Vi havde mødt en australsk gut i Grand Canyon, som havde inviteret os ud at sejle på sin sejlbåd, båden lå i Manley Harbor. Det blev desværre ikke til noget, da han havde tekniske problemer med båden – det kender vi jo alt til. Så vi nød bare at være til på Manley 👍🏻

Manley Beach var lukket… Tonga cyklonen påvirkede stadig Austalien med alt for høje bølger. Der var selvfølgelig enkelte der hoppede i vandet alligevel, men de blev fløjtet ud af vandet. Selvom man ikke måtte bade var der alligevel mange, rigtig mange på standen.

Stranddag på Narrabeen Beach

i dag havde vi ingen planer andet end at smutte på stranden, det var vores sidste dag i Gardinbussen. Vejret var godt sommervejr med sol og over 25 grader, det var med at nyde de sidste sommerdage, vi vidste jo, at vinter, kulde og mørke ventede på os i Danmark 🇩🇰❄

Vi havde bare travlt med at komme i vandet, surfboard stod klar og morgenmaden Idag var et æble på vejen til vandet. Der var de vildeste bølger.

Det blæste meget, og vinden ville tage til de næste par dage. Det var cyklonen over Tonga, der kunne mærkes helt til Australien. Der var kæmpe bølger, der var for farlige at surfe på her til morgen, så vi tog en vild badetur, hvor vi blev kastet rundt i de store bølger. Der var 5 livvagter på, og det var anbefalet kun at bade mellem de røde/gule flag. Det havde vi stor respekt for.

Det var højvande her til morgen, og med tidevandet blev der skyllet nogle ganske små og helt gennemsigtige brandmænd ind på stranden. Blev man ramt gjorde det ondt og man kunne få en allergisk reaktion.

Vi tog en frokostpause i vores Camp, og ved 16-tiden ville det blive lavvande, så vi tog tilbage på stranden og håbede på at kunne surfe… Jaaaaaaa… Det kunne vi 👍🏻👍🏻 Nu var der mange på stranden.

Det var sidste aften i bussen, og vi skulle tænke på at få solgt alt det, vi havde investeret i. Her skriver Lasse tilsalg-skilt på vores Boogiebords mens jeg laver cola med citron og is, total godt efter 2 timer i saltvand, hvor vi både havde fået skyllet næse, øre og mund 🙃

Flot gåtur i Grand Canyon og vild surfing på Narrabeen Beach

Vi savnede begge to vandet 😄

Så vi vågnede tidligt, for vi havde en god lang dag foran os. Vi ville gå Grand Canyon loop der startede i Blackheath ca. 25 km fra vores Campground StateKCC i Katoomba.

kl.8.45 var vi afsted. Vi anede ikke, hvad ser ventede os, men at kalde det Grand Canyon lagde op til noget storslået.

Vi satte Gardinbussen ved Evans Lookout hvor turen startede. Det var overskyet og en smule køligt – Perfekt til vandring. Turen var godt 6 km og estimeret til 3-4 timer, der stod en advarsel om, at der var mange trapper og overgange ved Creeks (vandløb).

Turen viste sig at være en af de flotteste ture her i Blue Mountain. Denne Grand Canyon var grøn med en varieret regnskov og de flotteste stejle klippevægge, helt helt utroligt flot – se billederne 🙂 turen var hård med virkelig  mange trapper op og ned, meget flot lavet, hvis de ikke havde været der, havde turen været umulig og vi ville været faret vild. Det var en total uregerlig natur, der i et væk varierede køligt og fugtigt ved creek’en i bunden af Canyon samt varmt og tørt med stejle klippevægge lodret ned lidt oppe i Canyon.

Efter gåturen kørte vi stik øst mod Sydney ca. 150 km. Vores stop var lidt nord for Sydney ved Lakeside og Narrabeen Beach. Vi måtte bare lige surfe et par gange til 😉👍🏻 inden søndag hvor bussen skal afleveres.

Vi ankom til NNMR Lakeside Holiday Park ved 17-tiden, tog badetøj på og gik med surfboard under armen direkte ned til Narrabeen Beach, det tog 10 minutter langs vandet. Det endte med den fedeste surftur vi har haft hernede 👍🏻👍🏻👍🏻 Godt vi gjorde det 😄

En hurtig morgenmad, vi havde pakket al grej, for vi kom ikke tilbage hertil igen. Vi var målrettet, vi parkerede bilen og gik direkte hen til nedgangen til Grand Canyon.

I bunden af Canyon holdt vi pause. På turen her mødte vi flere australier som vi faldt i snak med – det var ret hyggeligt 😄

Vi så en fin lille rødlig fugl, den var på størrelse med gråspurv og umulig at tage et billede af, vi fandt dog denne lille fjer med rød tip. Klipperne tårnede sig op, og enkelte steder var der meget smalt.

Skønt at gå et loop frem for tur/retur 😄 På denne tur var der mega mange trapper, men det var god træning for lårbasserne 😄👍🏻

Bølgerne på Narrabeen Beach var ret vilde. Lasse har lavet en lille stemmning, som beskriver det ret godt 👍🏻

Vi var godt trætte og ved 20-tiden hentede Lasse pizzaer, det er første gang vi har grebet til den nemme løsning og købt mad udefra. Vi så lige et par afsnit af X-Factor, der er ret grineren fordi Sanne er kommet med 😂 Og så 😴😴💤💤💤

God Vandretur omkring “De tre søstre” i Blue Mountain

Vi var afsted med sandwich og masser af vand i vores vandposer kl. 10.30, vi lod Gardinbussen stå på StateKCC Campground, hvilket var super. Igår parkederede vi én time til 4$ (20kr) ved Echo Point, og det kunne blive dyrt en hel dag.

Vi glædede os, og vi vidste, at det ville blive en hård gåtur med mange højdemeter. Temperaturen var perfekt ca. 25 grader og solen skinnede fra en skyfri 👍🏻

I hovedtræk var vores tur således fra vores Campground (se turen på kortet):
✅Cliffs drive mod Echo point
✅Ind på Prins Henry walk til Echo point “De tre søstre”
✅Videre til Honeymoon bridge hvor Giant Stairway begyndte
✅Vi gik ned ad Giant Stairway ca. 800 stejle trin
✅Da vi var nede, gik vi ad “Dardanelles Pass walking” rundt om “de tre søstre”
✅Hele vejen gennem skoven videre ad “Federal Pass walking”
✅Til Furber Steps som vi gik op af
✅Tilbage af Cliff Drive til KCC Campground

Det blev til godt 11 hårde kilometer, både oppe på kanten og nede i kløften, en fed tur med sved på panden, imponerende bjerge, dejligt varmt – super fed oplevelse 👍🏻

Øverst oprindelig kort og nederst vores tur er markeret med grøn, og stederne er skrevet med rød. Det blev til 12 km med 360 højdemeter op og 380 højdemeter ned. Vores højeste punkt i dag var 1000 meter over havet 👍🏻

Honeymoon Bridge selfie 👍🏻 Der var lige et ledigt øjeblik mellem alle selfiestængerne 😂

Giant Stairway var meget stejl med ikke særlige gode trin – det var godt vi gik ned og ikke op 😅

Ved Veras Grotto tog vi en god lang pause, Lasse fik lavet en dæmning, og vi var så langt nede i gear, at vi havde tid til at vente på, at vandet steg og fandt en anden vej. I fremtiden vil jeg tænke på denne situation, når jeg har for meget om ørerne 😉

BBQ på StateKCC Campground 👍🏻

Fin gåtur ved “Lauras Fall” i Blue Mountain

Lang nattesøvn efter den lange tur i bil dagen før. Rolig stemning på StayKCC og vi var klar til at køre ud og få styr på de der Blue Mountains.

Blue Moutains ligger ca. 35km vest for Sydney. Man kører af en lang snoet Highway og opdager ikke rigtigt, at man kommer op i 1000m højde. Det interessante er, at der midt i det hele, er en kæmpe kløft/dal med stejle sider, som giver nogle fantastiske udsigtspunkter over dalen og de mange klippeformationer, der er på de stejle sider. Hele dalen er dækket af regnskov, med høje Eucalyptus Gum træer og er fuldkommen ufremkommelig.

Den største og mest besøgte attraktion er “De Tre Søstre”, der er ekstremt besøgt afdagsturister. Dagsturusterne er typisk krydstogtpassagerer, og denne form for turisme er bus, klik-klik kameraer på selfie stænger og støjende adfærd, idet de kommer i grupper på 50 adgangen. De kommer efter kl.10 i en lind strøm, er der et par minutter, tager turen i svævebanen og er væk med bussen igen.

Alt er indrettet på denne form for turisme – også priserne, hvilket vi måtte sande da parkering kostede 4$ i timen. Vi betalte for 1 og brugte den til at besøge informations centeret. Her skovlede vi os forbi 1-timesturisterne, der havde travlt med at købe souvenirs, frem til info skranken, som til gengæld var ledig. Vi forlod ragnarok belæsset med kort og ruteplaner, nok til mindst  fire dages udforskning.

Efter en hurtig frokost, kørte Gardinbussen os til Laura lookout, hvorfra vi fulgte stien langs Prinss Henry trail. Vi mødte ganske få andre, som alle hilste, som man nu gør i AU.

Det blev en forunderlig tur med magiske udsigter, regnskov, vandfald og fodbad i kølige kilder. Billederne taler for sig selv 😄

Efter turen, der tog 2-3 timer, havde vi fået så meget styr på området, at det blev klart, at vi ikke behøvede at bruge bussen, men kunne gå til de fleste steder 👍🏻

Lige som alle kineserne og de andre turister måtte vi også have “De tre søstre” Selfien 😂

Lauras Fall – her tog vi et lille break med fødderne i vand 👍🏻 Det var faktisk det første vandfald hvor det var muligt, så vi blev her en stund.

Vi kom forbi Gordons Fall på vejen, det var fedt, at der var lidt vand, selvom det er sommer. Vi har oplevet rigtig mange tørre vandfald pga. årstiden, og det er lidt kedeligt.

Det var nogle grænseoverskridende Lookout – helt ud på klippen og kig til lodret dyb. Imponerende klippeformationer – helt ubeskriveligt og svært at tage billeder af.

Turen var en tur/retur på kanten af Canyon, 150-160 højdemeter var turene op og ned for at kigge på vandfald.