Sikkerhedsudstyr

På Blue Dot sætter vi sikkerheden højt. Nedenfor ses en oversigt over vores sikkerhedsudstyr. Er der yderligere spørgsmål til sikkerheden, så kontakt os venligst via vores Kontakt form.

Blue Dot har sejlet 3500nm i 2016 og har derfor fået serviceret alle mekaniske systemer i 2017.

  • Redningsflåde til 6 personer. Flåden er serviceret i 2017 og alt indhold (nødraketter, vand, førstehjælp mm) er udskiftet
  • Jon Buoy’er. Denne er afprøvet og serviceret i 2017
  • Nødraketter er udskiftet i 2017
  • EPIRB monteret i 2016. EPIRB er monteret i en holder i cockpittet. Den udløses som redningsflåden hvis båden synker eller kan klikkes af og tages med ombord i redningsflåden
  • AIS B (Automatic Identification System)
  • Håndholdt Icon VHF med DSC, GPS og distress
  • Digital radar
  • Drivanker
  • 6 stk. mand-overbord armbånd
  • dækliner i både styrbord og bagbord side
  • Cockpitliner på lang og på tværs agter
  • 6 stk sikkerhedslinier med 3 kroge eller 2 kroge med én løkke
  • 6 redningsveste alle med krog til sikkerhedsline

Da Blue Dot deltager i ARC 2017 har vi specielt fokus på at få etableret nedenstående udstyr, der henvender sig specielt til denne tur:

  • Satelittelefon
  • Grab bag
  • Ekstern satelit-antenne

Endvidere har vi fået foretaget følgende service af riggen:

  • Alle sejl (2 genua, storm fog, storsejl, crusingchute) er efterset og repareret i vinte
  • Alle hal har været ude af masten i vinter, nogle er vendt andre byttet rundt
  • Alle skøder er udskiftet til Dynema

Om læ har vi:

  • Røgalarm i alle rum
  • Ildslukker i alle rum

Jon Buoy er en redningskrans til én person. Den er monteret bagerst, og udløses nemt ved mand overbord.

Da Jon Buoy blev serviceret, fik vi mulighed for at se hvordan den fungerer. Kransen pustes op af sig selv, og øverst lyser der en lampe så personen og kransen er nemmere at se i mørke.

Redningdflåden skal udføses hvis Blue Dot skal evakueres. Flåden er monteret bag på i et dertil indrettet skab.

Da redningsflåden blev serviceret, fik vi mulighed for at se flåden med al dens indhold.

Hvis uheldet er ude og Blue Dot synker, og crew’er derfor må forlade Blue Dot, aktiveres Epirp som det sidste inden alle har forladt skibet. Epirp er monteret ved bagbord rat.

Et mand-overbord armbånd giver en GPS alarm med angivelse af koordinater på hvor besætningsmedlemmet faldt i vandet. Endvidere sætter GPS automatisk en kurs til denne koordinat

Se også vores lille video af da vi afleverede redingsudstyret.