Bestigning af Vulkanen Batur

Det var sort nat da vækkeuret ringede kl. 3 😴

Alt til gåturen var lagt frem aftenen før, så det var lige til at hoppe i tøjet og så afsted med lygter.

Det var første gang på turen, vi havde set så mange turister. Vi kunne gå lige fra hotellet, hvor alle andre kom i busser langt væk fra.

Turen derop var meget stejl og ikke let, så vi fik pulsen op og sved på panden.

På toppen fik vi morgenmad af guiden, mens vi ventede på solopgangen, der desværre aldrig kom pga. skyer. Men det var en smuk morgen alligevel. Vi gik turen rundt i krateret, og det var utroligt storslået.

Det blev til 6,5 km og godt 1000 højdemeter op og ned 😅💦

Om eftermiddagen var vi på sightseeing i området og spiste fisk på Flowting restaurant.

Solen stod op kl. 6.30. Desværre samlede skyerne sig, så solen kom først til syne lang tid efter den var stået op – men det gjorde ikke noget.

Varmen kom med solen 👍🏻 Og udsigten kom med lyset. Helt fantastisk oplevelse.

Turen rundt i krateret var ikke for folk med højdeskræk. Stien blev meget smal og stejl på begge sider.

Vi havde gode vandresko på, så vi stod godt fast, der var masser af små lavasten, som man nemt kunne glide i, hvis skoene var forkerte.

Vulkanen er 1717 meter højt Og stadig aktiv, på vejen rundt i krateret, mødte vi flere aktive varme kilder. Batur var senest i udbrud i 1994, og i alvorligt udbrud 1917 hvor 60.000 boliger blev ødelagt.

Det kan se ud som en kort tur, og km-mæssigt var det også, men det var ikke en let tur pga. højdemeterne og det svære terræn.

Vi sejlede på Batur kratersøren til et helt speciel lille by hvor de begraver deres døde over jorden og stabler deres kranier til skue for alle. Sejlturen var meget sjov på den meget grønne kratersø.

Dette indlæg blev udgivet i Fra dag til dag. Bogmærk permalinket.