En start med udfordringer

Dagen startede super godt. Vi fik lukket huset godt af, og selvom vi syntes, at vi fik kørt mange ting til båden i går, så fik vi alligevel fyldt bilen til randen, med grej vi skulle have med.

Da vi kom ud til båden kl.10, var der ingen fra bådværftet at se. Det viste sig, at der var for lidt vand i havnen kun 170 cm, og vi stikker 220 cm. Så der var tilkaldt en rendegraver til at uddybe havnen, når det var gjort, så kom vi i. Omkring kl.13 skete det så, at vi kom i, selvom der ikke var helt dybt nok – så den bundmaling Lasse lige havde smurt på, var helt sikkert skrabet af igen. Vi fik tjekket alle søventiler, motor mv. og kun generatoren ville ikke starte. Senere brugte Lasse en lille time på at tjekke og skifte sikringen – Nu virker den 👍🏻

Men ud kom vi 😎😎👍🏻 vi skulle lige prøve motoren af, og den spandt helt fint 👍🏻 men da vi satte farten op, begyndte båden at ryste helt vildt… som i helt vildt 😕 vi ringede til Spyros, og han vurderede, at det måske var aksen, der var skæv… ikke godt slet ikke godt ☹️ Dette kan ske hvis båden bliver løftet forkert, eller hvis man får tovværk i skuen. Vi aftalte, at vi sejlede til Aegina havn, og så ville Spyros’ far komme og kigge.

Bye bye Agistri det ø-besøg må blive en anden gang. Det var blæst op, og vi havde sidevind i havnen. Første forsøg på tillægning fejlede, fordi ankeret ikke satte sig fast. Da vi tog ankeret op, havde det snoet sig, og det krævede at Lasse tog fat, vi har prøvet det et par gange før, og det er ikke sjovt i en presset situation, men det fik fint her. Anden gang gik tillægningen fint trods den tiltagende vind.

Spyros’ far kunne ikke et ord engelsk, og derfor havde han en oversætter med. Inden for 3 minutter var båden splittet ad, og med en mekaniker der bankede løs i bunden af båden (sådan lød det) undersøgelsen blev udført i mellem aksen og motoren og viste én af to ting:
1: skæv akse. Båden skal på land, aksen tages ud og rettes op eller der skal investeres i en ny.
2: båden kan have givet sig i søsætningen, og det er svært at få justeret aksen ordenligt efter at den har været taget af.
Vi bestilte straks tid hos Kanonis til et løft i morgen, og farmand ville komme igen i morgen kl.9, og lave justering.

De skulle til at gå, da Lasse sagde, at de skulle samle det, de havde skilt ad. Det går ikke at ligge i blæsevejr uden en motor, der ikke er forbundet til propellen 😮 Det gjorde at farmand lavede testen med det samme, og det viste sig at problemet var justering 😊💦 phyyyyy….. vi var bare utrolig lettede – vi havde nemlig set vores plan ryge sig en tur fra dag ét 😧 efter et par timers arbejde og et par ture til værkstedet for at hente værktøj, så havde farmand fixet problemet 👍🏻 prisen?…. det kostede ikke noget 😳 wauuu…🇬🇷

Nu kunne vi komme videre med at rede seng og… suk… da vi åbnede gulvet, var der et godt lag diesel og vand… suk. Ned på knæ og gennemgå alle rum… 3 ud af 4 havde diesel, der var kun én vej, og det var at tørre op og vaske af 😏 det sidste overskud røj her, men vi klarede det, og kl.22 kastede vi os dødtrætte i sofaen.

Det var ikke lige det, vi havde regnet med skulle være den første dag, men godt vi kan sejle videre i morgen 😄 her skal vi sætte sejl, vi håber, vi har mere held.

Uttoligt så meget grej der kan være ombord. Dette er det sidste læs.

Vildt at vi har stået i dette lille hul.

Vildt at se sin bolig at trille afsted sådan 😊

Det er vist en lidt stor båd … 😄

Næste stop er kranen…

Her starter sejlereventyret – Blue Dot har sat kølen i Middelhavet ☀

Her ligger hun så majestætisk i Aegina havn – forhåbentlig klar til gode oplevelser, sammen med en masse skønne gaster.

Dette indlæg blev udgivet i Fra dag til dag. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *