En tur til Athen

Vi tog færgen fra Aegina havn kl.8.40.
Efter at havde snakket med vores båd-nabo, besluttede vi os for selv at bringe sejl og sikkerhedsudstyr til service i Pireaus, og det var så idag.

Vi skulle være ved færgen en 1/2 time før afgang, og den halve time, viste sig at blive rigtig underholdende, idet vi her så hvordan grækerne dirigerer biler ombord på to færger samtidig. Det med bane 1,2,3… osv. er kun en guideline – Som i alle andre sammenhænge her i Grækenland, er der ingen regler; kun guidelines
Biler, scootere, lastbiler med trailere og fodgængere fór rundt i mellem hinanden og 4-5 politibetjente og færgepersonaler dirigerede os rundt… det lykkedes på en eller anden finurlig måde at få os på plads, og færgen sejlede til tiden… hatten af for det selvom vi begge var syge af grin, da vi kørte om bord på færgen.

Ingen problem med sejladsen og vi fandt sejlmager Banks Sails i den lille runde havn, Mounikhías, uden problemer.
Vi er nu overbevist om at vores sejl er helt fantastiske, og at de er velholdte samt super godt lavet. Banks Sails blev helt vilde, da de så vores sejl, og alle var henne og røre og besigtige. Storsejlet fejlede ingenting, kun på forsejlet var der reparationer, der skulle udføres og så en vask.

Næste stop var hos Posidon i Piraeus, serviceringsværkstedet for vores redningsflåder – se Lasses film sidst i indlægget.

Det var faktisk en god oplevelse, idet alt blev pakket ud. Vi har jo aldrig set hverken redningsflåden eller Jon Buoy udpakket – det er en rigtig god idé at vide hvordan ens redningsudstyr ser ud, hvordan det virker, og hvad det indeholder. Vi besluttede os for at få lavet et servicecertifikat på 3 år, hvilket betød, at vi skulle have skiftet meget indholdet = mange penge. Men vi synes, at det var en god strategi at få os sikret i 3 år.

Næste stop Watermaker butikken, nye filtre, ventiler og slange. Vi vil lave det således, at de bliver muligt at tappe vandet direkte, når vandet bliver lavet, og inden det kommer i tanken. Så vi får mulighed for at blive 100% selvforsynende med forbrugs- og drikkevand
Fantastisk oplevelse her også, idet vi var der over en time og snakkede med græske Maria om alting og intet. Nu ved vi hvorfor grækerne snakker så meget. Det er meget nemt at komme til at tale hyggeligt med en græker, ærgerligt at sproget er så svært.

Herefter videre til IKEA, hvor vi skulle tanke op med batterier og sterinlys… og lidt mere

Da vi skulle finde vores hotel inde midt i centrum, så startede problemerne. For det viste sig at Barak Obama var på besøg, og derfor var hele indre Athen spærret af. Næste problem var at Gitte skulle være vejviser i mens Lasse kørte, og det gik pænt sagt ikke så godt. Der var mega trafikkaos og i næsten alle kryds stod der politi og dirigerede trafikken. Vores tur til hotellet på 18 minutter endte med at tage 2 timer, efter en masse hyl og skrig og bandeord. Men vi kom frem til sidst, og det kun fordi Lasse kom i tanke om, at der ingen regler er men kun guidelines, og drejede til venstre (efter en taxa) hvor der var venstresving forbudt. Strategisk vigtigt sted for at komme det rette sted hen. Skønt at være fremme, på et ok hotel med den meste fantastiske udsigt til Akropolis. En kold øl på toppen, en stor indånding og sidst men ikke mindst en forklaring på kaos, vendte vores svedige udtryk til et smilede og mere tilbagelænet udtryk… det gik jo meget godt vi havde en super hyggelig aften.

Redningsflåden fylder ikke meget i sammenpakket tilstand

Der er overraskende mange dele i redningsflåden

Alle dele gennemgås for udløbsdato

4 mand var med at at åbne Jon Buoy, det var spændende om den sprang

Lasse tester redningskransen

En af de mange mange skønne stemninger fra Athen. I denne gade ligger vores ynglings restaurant

udsigten fra Central hotels skybar

Dette indlæg blev udgivet i Fra dag til dag. Bogmærk permalinket.