En listetur ud af fjorden – Schleswig til Kappeln

Uret ringede nul 500 og dagens første opgave at checke vandstanden i havnen. Heldigvis var vandet steget 40cm, hvilket vi vurderede var nok til at slæbe os igennem den mudrede bund.

Smilla kom først ud på en bovpropel drejning og listede ud af havnen. Det var straks sværere at få drejet Blue Dot som stadigvæk havde mudder om kølen og vinden der blæste direkte på kajen med 5-6 ms.

Men tålmodighed blev belønnet. Kort fortøjet i stævnen og roret på tværs, arbejde hun sig rundt, så vi kunne bakke væk fra kajen. Vi fik vendt 180 grader og listede ud efter Smilla – vi trak vist en rende i havnebunden, men ud kom vi.

De første 3 sømil tog vi i meget lav fart, flere steder sagde dybden 1,4m og et par steder kunne man næste hoppe i land – “Næsten 😊”.

Fri af broen fik vi frisk vind 8-10 og susede afsted mod Kappeln. Begge broerne åbner normalt kvart-i hver hele time. Det betød at der var præcis en time til at nå frem til broen ved Kappeln – hvilket kunne ses på et par af de andre både, der både sejlede for sejl og motor for at komme under i Kappeln 11:45.

Kun 2 motorbåde nåede under. Resten samlede sig før den næste bro med opfriskende vind. Det sidste stykke frem mod broen er der flere havne og værfter hvor flere dages dårligt vejr var meget synligt. Alle pladser besat. 

Vi havde tømt begge vandtanke i Schleswig for at være så lette som muligt. Derfor var vi meget opsatte på at få tanket, så vi frit kunne vælge at gå i havn eller for svaj for natten.

Vi fandt en kaj med et stort “P FORBUDT” og en vandslange. Der lagde vi til sidelæns i modstrøm og medvind. Det tog kun 13 minutter, så var vi klar til at komme under broen, som åbnede 13:45.